Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як бухгалтеру не дати собою маніпулювати

Світ позитиву

09.06.2017 2896 0 4

Маніпулювання (від лат. Manus - рука і pellere - штовхати, приводити в рух) - це спосіб психологічного впливу на людину, здійснюваний непомітно для нього.
Цілі маніпулювання людьми можуть бути різними - від нешкідливих до злочинних. При цьому маніпулятор може діяти усвідомлено і обачливо чи несвідомо, інтуїтивно.

Як «працює» маніпулятор?
Для початку вибирає мішень, в яку буде бити. Мішенню можуть бути інтереси і переконання людини, його слабке місце, спосіб мислення, а також його емоційний стан в даний момент. Тобто для початку маніпулятор повинен розуміти, з ким має справу, щоб вибрати правильну тактику.

Тому завдання № 1 - зібрати інформацію про «жертву». Для цього треба втертися в довіру, встановити контакт. Зазвичай використовується техніка підлаштування: при спілкуванні маніпулятор копіює ваші жести, інтонацію, приймає ту ж позу, повторює ваші слівця. Звичайно, він робить це тонко, а не передражнює. Так він отримує вашу прихільність, між вами виникає довіра. А коли є довіра, людина розслабляється і може «розбовтати» про себе багато чого. Маніпулятор вибере ту інформацію, яку потім зможе використовувати в якості мішені. Далі - справа техніки.

Якщо ви будете знати, які прийоми зазвичай застосовують маніпулятори, вам буде легше протистояти чужій волі. Маніпулятор може користуватися якимось одним прийомом або відразу декількома. Сьогодні розповімо про найпоширеніші техніки маніпулювання.

Хибне перепитування

Ви щось сказали, маніпулятор прекрасно вас зрозумів, але ваші слова його чимось не влаштували. Тоді він починає перепитувати, нібито бажаючи уточнити. При цьому повторює ваші фрази, але замінює слова, спотворюючи зміст.

Наприклад, до кінця робочого дня залишається дві години, а вам у бухгалтерію підкинули термінову роботу. Ваш колега починає нити, що не справляється.
Ви говорите: «Якщо я встигну зробити свою частину роботи, то допоможу тобі».
Маніпулятор перепитує: «Допоможеш мені, коли закінчиш свою роботу?»
Ви машинально відповідаєте: «Так».

Виходить, ви пообіцяли, самі того не бажаючи. Але хіба це ви мали на увазі? Де ж умова «якщо я встигну»? В результаті ви робите свою частину роботи страшно поспішаючи (перевірити, чи все правильно, вам ніколи) і кидаєтеся допомагати маніпулятору. Закінчуєте за нього роботу. А він ... йде пити каву. Або й зовсім йде додому: робочий день скінчився.
Як бачите, мішенню стала ваша чуйність. Прекрасна якість, про яку знав маніпулятор.
Висновок: прислухайтеся до того, що вам говорять. І якщо сенс сказаного вами спотворили, не вважайте це дрібницею. Відразу поправляйте. Наприклад, не «коли», а «якщо». Або не «відсутній на роботі», а «я його сьогодні не бачила» і т. п.

Хибна неуважність

Виконуючи ваше доручення, маніпулятор робить все не так, як ви його просили, а так, як потрібно йому. Тобто ставить вас перед фактом, коли вже виправити нічого не можна.
У відповідь на ваші закиди відповідає: «Ой, я не так тебе зрозумів, я цього не почув».
Тому коли ви про щось домовляєтеся з таким «нетямущим», просите його повторити суть домовленості.

Показна недовіра

Ви намагаєтеся довести свою правоту, а маніпулятор дивиться недовірливо, з сумнівом хитає головою. Як його переконати? Залишається навести факти, про які ви хотіли б промовчати. Але саме цього людина і домагається: його мета - витягнути з вас потрібну інформацію!
Хороший захист від цього прийому - фраза: «Не віриш - справа твоя. Більше мені сказати нічого».

Уявна неповноцінність

Маніпулятор прибідняється, демонструє свою слабкість. У такі моменти ми перестаємо сприймати людину як конкурента.
Наприклад, ви і ваш колега повинні пройти співбесіду перед можливим підвищенням.
«Ти йди, а я, напевно, відмовлюся, - говорить вам другий претендент. - Я не готовий зайняти цю посаду». Через годину, виконавши всі тести і відповівши на питання, ви повертаєтеся.
Він запитує, які питання вам задавали, які були тести. Ви охоче розповідаєте, в тому числі згадуєте, що шефу не сподобалася лише одна ваш відповідь, і пояснюєте, чого він чекав.
Маніпулятор вітає вас, потім каже, що зараз зайде до шефа і відмовиться від співбесіди. Йде і ... успішно проходить співбесіду. Особливо шефу сподобалося, як він відповів на одне дуже важливе питання. Посада віддають йому ...
Висновок: недооцінювати будь-якого суперника - велика помилка. Якщо суперник визнає, що він слабший вас, це може бути його хитрою тактикою, щоб приспати вашу пильність.

Імітація схильності або закоханості

Дуже поширений прийом. Людина розсипається перед вами видрібцем, намагаючись догодити. Може демонструвати закоханість: комплімент, ненароком піднесена квіточка, потихеньку залишені у вас на робочому столі цукерки. Так мило!
Це сприяє вашому самолюбству. Ось вже від кого ви не очікуєте підступу. Між вами довіра і майже любов. І тут він звертається з проханням: підібрати інформацію для якогось звіту. Вам ніяково йому відмовити, ви починаєте шукати і копіювати інформацію з різних джерел, хоча у вас і своїх справ повно. До того ж з'ясовується, що написати звіт потрібно на завтра.
Ваша реакція: злість, сором і розчарування. Ви думали, що це він готовий на все заради вас, а в результаті ви витрачаєте свій час і сили на те, щоб прислужитися йому.
Висновок: не будьте настільки довірливі і наївні.

Хибний поспіх

Часто маніпулятор імітує поспіх, щоб не дати вам часу проаналізувати пропозицію або прохання, обміркувати і зрозуміти, чи хочете ви цього чи ні.
В результаті ви дієте так, як він просить, під впливом імпульсу.

Наприклад, ви у себе вдома. Довгий дзвінок у двері. Ви мимоволі поспішайте відкрити. На порозі схвильований захеканий сусід. Важко дихаючи, він починає говорити в дуже швидкому темпі. Вони з дружиною пішли в магазин купувати холодильник, а в результаті вирішили взяти інший, але трохи дорожчий. Дружина чекає в магазині. Так що потрібно? П'ятсот гривень до середи. Уже налаштувалися на покупку, з доставкою домовилися. Сусіда цього ви знаєте, хоча і не дружите з ним. До середи всього три дні, чому не виручити?
Ви даєте йому гроші, він без довгих подяк кидає вам «спасибі», і бігом вниз по сходах. Навіть ліфт почекати йому ніколи, так він поспішає. Але саме цей поспіх повен був вас насторожити.
Зайві дві хвилини ролі не зіграють, а за дві хвилини він цілком міг би викласти своє прохання без скоромовки і бульбашок на губах. До того ж вам невтямки, що задихався він не від швидкої ходьби, а тому що зробив п'ять швидких вдихів, стоячи на килимку біля ваших дверей. Не забув і волосся собі розворушити п'ятірнею. А місяць тому він так само, захекавшись, прибіг до іншого сусіда: внизу таксі чекає, дай 50 грн. розплатитися (дружини вдома не виявилося, а всі гроші у неї). Ось так «по дрібниці» і працює. Борги не повертає.

Поспіх в ділових відносинах ще небезпечніший. Припустимо, ваш партнер, намагаючись переконати вас в чомусь, починає сипати горохом, бо якщо не в цю секунду, то ваша спільна вигода може спливти з рук. Попросіть його зробити паузу під тим приводом, що вам необхідно терміново зателефонувати. Вийдіть з кімнати і поверніться через чверть години. За цей час маніпулятор трохи охолоне і вже не зможе імітувати шалений поспіх.

Тактичний гнів

Ви ведете переговори. Через дріб'язковий привід, маніпулятор впадає в лють і демонструє свій гнів. Він розраховує, що ви підете на певні поступки, бажаючи його заспокоїти. А ви не піддавайтеся на цю тактику, не заспокоюйте його (він буде здивований, що ви цього не робите). Просто чекайте, коли він заспокоїться. Тільки тоді з ним можна поговорити.

Приховування інформації

Маніпулятор повідомляє вам якусь інформацію, але не говорить, що це лише частина загальної картини. Тим самим він змушує вас робити висновки на підставі однієї фрази або одного вчинку, нав'язуючи вам свою думку про подію. До речі, це дуже поширений прийом: не говорити всієї правди. Тому не поспішайте з висновками, дізнавшись про що-небудь з чужих слів. Розпитайте докладніше, якщо є можливість - вислухайте і інших учасників цієї події.

Коментарі до матеріалу