Головний бухгалтер і фінансовий директор – це дві різні посади. І два різних функціонала. Великі підприємства, як правило, мають на цих посадах різних працівників, в основному через величезний обсяг роботи для однієї людини.
Кожне підприємство, виходячи зі своїх вимог, має право самостійно розробляти посадові інструкції для головного бухгалтера.
А ключові обов'язки головбуха перелічені в Законі від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність». Отже, головбух:
Як видно з вищепереліченого, головбух зосереджений на веденні бухгалтерського і податкового обліку відповідно до норм чинного законодавства. Це і зрозуміло: як посадова особа підприємства він несе пряму відповідальність у разі порушень.
Обов'язки фінансового директора не регламентовані чинним законодавством.
На практиці у віданні фіндиректора знаходиться фінансовий стан підприємства в цілому. А значить, його робота передбачає формування запиту на певні облікові дані, їх інтерпретацію і вироблення адекватних рішень, прогнозування, забезпечення підприємства фінансовими ресурсами. А в цілому його завдання – уберегти підприємство від банкрутства, забезпечити стійкий стан і розвиток бізнесу.
Як правило, на великих підприємствах фіндиректору підкоряються бухгалтерія на чолі з головбухом, економічний і фінансовий відділи. На малих підприємствах фіндиректор – це керівник для головбуха, декількох бухгалтерів та економіста.
До обов'язків фіндиректора зазвичай входять:
Як видно з вищепереліченого, робота фіндиректора менше зарегульована, передбачає наявність відмінних від бухгалтерських компетенцій, більшої частки творчості (і супутніх цьому ризиків) та інший характер відповідальності – в основному перед власниками бізнесу, а не перед державою, як у головбуха.