Відмінності між функціями головбуха і фіндиректора
04.12.2017 3217 0 1
Головний бухгалтер і фінансовий директор – це дві різні посади. І два різних функціонала. Великі підприємства, як правило, мають на цих посадах різних працівників, в основному через величезний обсяг роботи для однієї людини.
Кожне підприємство, виходячи зі своїх вимог, має право самостійно розробляти посадові інструкції для головного бухгалтера.
А ключові обов'язки головбуха перелічені в Законі від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність». Отже, головбух:
- керує бухгалтерією;
- забезпечує дотримання на підприємстві встановлених єдиних методологічних основ бухобліку, складання і подання в установлені строки фінзвітності;
- організовує контроль за відображенням на рахунках бухобліку всіх господарських операцій;
- контролює правильність оформлення первинних документів;
- бере участь в оформленні матеріалів, пов'язаних з недостачею і відшкодуванням втрат від недостачі, крадіжки і псування активів підприємства;
- забезпечує перевірку стану бухобліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства;
- забезпечує складання і подання у встановлені строки податкової та статистичної звітності;
- забезпечує підготовку управлінської звітності для топ-менеджерів, керівників і власників;
- забезпечує своєчасну сплату податків і зборів, виплату заробітної плати, перерахування інших платежів, пов'язаних із господарською діяльністю підприємства.
Як видно з вищепереліченого, головбух зосереджений на веденні бухгалтерського і податкового обліку відповідно до норм чинного законодавства. Це і зрозуміло: як посадова особа підприємства він несе пряму відповідальність у разі порушень.
Обов'язки фінансового директора не регламентовані чинним законодавством.
На практиці у віданні фіндиректора знаходиться фінансовий стан підприємства в цілому. А значить, його робота передбачає формування запиту на певні облікові дані, їх інтерпретацію і вироблення адекватних рішень, прогнозування, забезпечення підприємства фінансовими ресурсами. А в цілому його завдання – уберегти підприємство від банкрутства, забезпечити стійкий стан і розвиток бізнесу.
Як правило, на великих підприємствах фіндиректору підкоряються бухгалтерія на чолі з головбухом, економічний і фінансовий відділи. На малих підприємствах фіндиректор – це керівник для головбуха, декількох бухгалтерів та економіста.
До обов'язків фіндиректора зазвичай входять:
- стратегічне планування фінансової діяльності підприємства, податкове планування;
- аналіз фінансово-господарської діяльності, розробка принципів фінансової політики;
- контроль над роботою бухгалтерії, економічного і фінансового відділів;
- автоматизація роботи фінвідділу і впровадження ERP (інформаційної системи для управління всіма ресурсами підприємства);
- бюджетування; план-фактний аналіз;
- поставлення управлінського обліку та формування консолідованої управлінської звітності;
- оцінка фінансових ризиків інвестицій, забезпечення підприємства грошима (кредити, позики, управління грошовими потоками).
Як видно з вищепереліченого, робота фіндиректора менше зарегульована, передбачає наявність відмінних від бухгалтерських компетенцій, більшої частки творчості (і супутніх цьому ризиків) та інший характер відповідальності – в основному перед власниками бізнесу, а не перед державою, як у головбуха.
Коментарі до матеріалу