Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Бухгалтер майбутнього – це людина порядку

23.11.2020 57 0 1

Він любить порядок у всьому: у голові, у фінансах компанії, за яку відповідає, у своєму підрозділі та загалом у тій області, де він працює. Порядок – цей такий стан, коли речі перебувають на своїх місцях і виконують свої функції. За допомогою точних цифр звітності бухгалтер допомагає керівництву та топ-менеджерам розвивати бізнес, стаючи джерелом позитивних змін на підприємстві. Якщо є порядок, то фінансові потоки не застрягають і компанія може ефективно працювати, нарощуючи обороти.

Порядок – це основа фінансового планування, коли грамотно враховуються всі надходження, а платежі робляться не хаотично, а системно. Ідеться про те, що немає швидкоплинних випадкових емоцій типу «сюди платимо, сюди не платимо», але є точні й відомі правила роботи з фінансами та є облікова політика. У будь-якому виробництві є своя технологія. І облікова політика – це технологія роботи з фінансами. Вона визначає, за якими правилами враховується дохід, за якими правилами списуються витрати, як обчислюється прибуток, як списуються придбані активи тощо. Якщо ці правила написані й усім зрозумілі, то ні директорові, ні бухгалтерові не доведеться щоразу щось придумувати, і вони зможуть говорити однією мовою. Такі правила дозволяють оптимізувати податки й оберігають від несподіваних ситуацій. Якщо у вас є такі правила, податкова змушена їм підкорятися, а не придумує свої: «Ви щось тут не списали, і тому ми щось не зарахуємо або щось не зробимо». Облікова політика та правила роботи з фінансами – це ази істинної бухгалтерії.

Якщо є правила й система організації та зберігання документів, то можна оптимізувати бізнес-процеси, роблячи їх ефективними, а рутину делегувати й автоматизувати. Бухгалтер майбутнього не має бути зайнятий одноманітною діяльністю і може дивитися, як покращувати свій продукт, як підвищувати продуктивність, як зберігати та примножувати активи підприємства. Тоді він – людина-менеджер, яка управляє фінансовими потоками, коштами компанії, зберігаючи та примножуючи їх.

Поглянемо на історію. У Царській Росії все було у приватній власності. Власник був господарем, стежив за своїм добром і робив це за допомогою обліку. Автоматизації не було, велися амбарні книги, але облік був скрізь! Господар наймав собі людину, якій показував, як правильно вести облік, тому що він насамперед був потрібен самому господарю, щоб той знав, скільки в нього грошей, скільки товару, як і що він робить, як це продається і де та які в нього «заводи-пароплави». Він пояснював своєму помічникові-бухгалтерові, які показники його цікавлять і як він з їх допомогою щось відстежує. Бухгалтер усе це розумів і допомагав вести книгу доходів і витрат, щоб за потрібними показниками господар мав контроль і міг примножувати свої активи. Знамениті купці та поміщики не були людьми марнотратними і просто так гроші на вітер не кидали, але стежили за тим, щоб їхнє господарство процвітало, а бухгалтер робив усе для того, щоб активи примножувалися.

У наш час ситуація кардинально змінилася, і головне завдання тепер у держави, і воно в тому, щоб зібрати більше податків. Бізнес же заклопотаний тим, як приховати реальний стан справ і свої активи, щоб податки не платити. Люди перестали розуміти дійсну мету обліку, і він став чимось зайвим, став подвійним, з'явилася чорна бухгалтерія тощо. Власник нехтує фінансовою грамотністю, не розуміє її користі і хоче лише, щоб його не чіпали й він менше платив податків.

Порівняймо бухгалтера з лікарем. Перше, що потрібно лікареві, - поставити правильний діагноз. Для цього він дивиться на певні показники, бере аналізи, вимірює тиск, температуру, слухає серце й легені, зіставляє це, якщо потрібно, робить щось ще і лише потім вирішує, що далі. Який прогноз, який план лікування і як йому зробити організм здоровим. У бухгалтера те саме. Спочатку він має зібрати точні показники. Для цього йому потрібна правильна звітність, в якій є правила, як ці показники аналізувати, обчислювати різні коефіцієнти тощо, щоб на підставі усього цього робити прогноз.

На самому початку своєї діяльності я працювала в БТІ. Щороку ми подавали звітність, аналізували показники, виконані за рік, на їх підставі робили новий фінансовий план і прогноз та додавали пояснювальну записку. Щоб бухгалтер міг правильно зробити цю пояснювальну записку до звіту, він повинен уміти правильно аналізувати показники та виносити своє професійне судження про те, як ці показники можуть впливати на подальший розвиток. Але до таких показників потрібен ще один елемент: бухгалтер має знати й розуміти стратегію, яку будує власник. Без розуміння цієї стратегії неможливо зробити правильний прогноз. Якщо стратегія - скорочувати витрати, то буде один прогноз, якщо завойовувати нові ринки й відкривати нові території – потрібен буде абсолютно інший прогноз.

Лише в цій щільній зв'язці правильної звітності бухгалтера із зрозумілою стратегією власника можна сформувати правильне професійне судження. Сам по собі бухгалтер не може придумати: «Ось у мене цифри. Зараз сяду й поміркую». Такого бути не може. Але якщо засновник малює бухгалтерові зрозуміле майбутнє, за допомогою цих показників той може допомогти зробити правильний прогноз. Які ресурси є, чи вистачає їх і що ще можна залучити. Чи можна брати кредит, чи варто шукати позикові кошти з інших джерел, і які це джерела можуть бути. Які активи слід зміцнити, а що є пасивом, не використовується тощо.

Бухгалтер майбутнього повинен добре в цьому орієнтуватися!

Головний ворог на бізнес-теренах - фінансова неграмотність. Це стосується не лише бухгалтера, але, передусім, власників і керівництва, яке не розуміє, як будувати стратегію й на що орієнтуватися. І, звісно ж, неграмотність держави в галузі обліку, коли все закінчується на тому, щоб узяти більше податків. Уся державна машина під це налаштована. Закони змінюються для того, щоб зібрати більше податків. Технічні засоби змінюються, щоб зібрати більше податків. Навіщо ми ведемо три види обліку: управлінський, бухгалтерський і податковий? Адже можна вести один, але правильний облік. Увесь цей безлад - наслідок загальної фінансової неграмотності.

Розв’язок проблеми полягає в еволюційному розвитку галузі управління фінансами. Важливо розуміти, що таке активи, як вести облік, на чому будується бухгалтерія, і показувати власникам, що це ціла системна галузь, в якій у нього може бути помічник і в якій може бути порядок. Треба підвищувати фінансову грамотність, і передусім – керівникам.

Якщо бухгалтер буде в компанії менеджером, якщо він піклуватиметься про свою галузь, кайфувати від управління фінансами та допомагати підприємству процвітати, то це ж робота мрії! Ви дивитеся на цифри і розумієте, що вони означають і як з їх допомогою управляти. Ви бачите картину, написану цифрами, і отримуєте задоволення від правильних рішень, над якими не треба сушити голову. Якщо ви щодня бачите, як усе змінюється, і можете відстежувати правильність своїх рішень, це надихає!

Ми всі прагнемо приносити комусь користь і допомагати. Бухгалтер - це фахівець, який допомагає власникові приймати правильні рішення у сфері фінансів. Я не знаю, в якій ще професії є таке. Гроші - це енергія. І бухгалтер майбутнього, подібно до мага-чарівника, може вільно перебувати в цих потоках енергії та управляти ними. Він усуває щоденне занепокоєння топ-менеджерів щодо грошей - виживе компанія чи не виживе. Чи зможуть вони розрахуватися, що буде надалі й на якому взагалі світі вони перебувають. Без хорошого бухгалтера люди будують припущення, і їх постійно очікують сюрпризи. Цей страх невідомості заважає розвиватися та не дозволяє стратегічно підходити до бізнесу, управляти ним та процвітати. А бухгалтер усе це бачить і може допомогти вийти з цієї ситуації!

Коментарі до матеріалу