SMART: розумне планування
29.05.2017 675 0 1
Англійське слово smart (розумний) вперше було використано як акронім - SMART (абревіатура, що читається не по буквах, а одним словом) в 1981 році. Цей термін з'явився в статті Джорджа Дорана, опублікованій в журналі «Managment Review». Йшлося про розробку концепції розумних цілей як інструменту ефективного менеджменту.
Отже, SMART передбачає постановку розумних цілей. Розповімо, як ви можете застосовувати цей метод визначення мети для прояснення власних завдань (як особистих, так і управлінських) і для постановки завдань перед підлеглими у своїй щоденній роботі. Кожна буква в терміні SMART дає початок слову. Звісно, всі ці слова пов'язані з досягненням розумної мети.
Цілі, які ставить перед собою керівник (компанія), повинні бути:
- S (Specific) - конкретними, тобто відповідати на питання: «Що б ви хотіли?» (Замість питання: «Чого б ви не хотіли?»);
- M (Measurable) - вимірними, тобто відповідати на питання: «Як ви зрозумієте, що мета досягнута? Що є конкретним, вимірюваних результатом?» Якщо немає вимірності, то неможливо ні оцінити результат, ні контролювати процес;
- A (Achievable) - досяжними, тобто відповідати на питання: «Як ви можете досягти цієї мети? Що ви особисто можете зробити для того, щоб досягти цієї мети? Які ресурси вам потрібні для досягнення своєї мети? Який перший крок на шляху до досягнення мети ви можете зробити вже зараз?» Хороший керівник ставить перед підлеглими досяжні цілі, виходячи з індивідуальних особливостей працівника - його освіти, працездатності, самовіддачі, організованості та інших характеристик. Щоб ставити досяжні цілі, можна скористатися технікою делегування, яку ми розглядали в попередніх випусках;
- R (Relevant) - доречними (реальними), тобто відповідати на питання: «Чого вартує мета? Чи правильно вибрано час для її досягнення? Коли, де і з ким ви хочете досягти цієї мети? Коли, де і з ким ви цього не хотіли б? Яким чином ваша мета збігається з цілями інших людей? Як ви можете це використовувати?» Крім того, важливо, щоб мета була реальною з урахуванням чесної оцінки ваших власних сил і сил ваших підлеглих;
- T (Time-bound) - терміновими, тобто мати конкретний термін досягнення. Інакше вона так і залишиться нездійсненним планом, мрією. Чітко поставлений термін зробить з мети завдання, що має кінцевий відчутний результат.
Зауважу, що акронім SMART має і інші близькі за змістом розшифровки. Але в будь-якому випадку важливо зрозуміти головну думку: від вас вимагається не тільки чітко сформулювати мету (завдання), а й передбачити механізм її реалізації. Тільки тоді дана модель буде успішною.
Інакше кажучи, мета повинна бути мотивуючою (Energizing), а значить, відповідати на питання:
«Як це вплине на ваше життя? Якими будуть наслідки (позитивні або негативні) досягнення мети? Чи дійсно ви хочете саме цього? Як ви можете зберегти позитивний ефект у разі досягнення мети?»
Крім того, мета обов'язково має бути записана (Recorded), тобто сформульована письмово.
До речі, проведене Гарвардом дослідження успішності випускників протягом 10 років після випуску показало, що:
- 83% не мали визначених кар'єрних цілей і заробили в середньому Х доларів;
- 14% мали певні цілі, але ці цілі не були письмово сформульовані, і заробили в середньому 3Х доларів;
- 3% мали чіткі, ясні цілі для кар'єри, які були сформульовані і записані, і заробили в середньому 10Х доларів.
Ось і робіть висновки.
Отже, до класичної моделі SMART ми додали ще 2 букви - E і R і отримали систему SMARTER.
У чому її сенс і цінність?
Сформулюємо коротко: це діяльність, орієнтована на результат, яка дозволяє полегшити процес планування, прогнозування та оцінки; критерії успішності цієї діяльності мають чіткі формулювання.
Інакше кажучи, SMARTER дозволяє вчасно побачити і оцінити можливі труднощі і перешкоди. Мета характеризується конкретністю, вимірностю і терміном, що дозволяє упевнитися в її досягненні.
Наведу приклад.
Ви хочете заробляти більше. Як цього досягти? Мета «Я хочу заробляти більше» поставлена не зовсім коректно і тому не може бути реалізована. Треба чітко позначити суму заробітку і потім подумати, за яких умов з урахуванням ваших компетенцій ви можете отримати такий заробіток, хто і за що отримує такі гроші. Як тільки мета стане вимірною, знову задумайтеся про її конкретизацію: яка саме робота вам підійде. Проаналізувавши варіанти, зосередьтеся на чомусь конкретному і досяжному.
Далі подумайте над тим, як ви будете досягати поставленої мети і, що найголовніше, - в який термін.
Звичайно, це тільки схема, насправді вам буде важче обдумувати кожен елемент моделі SMART, але загальний зміст, думаю, зрозумілий.
Якщо вирішите скористатися технікою SMART при постановці цілей своїм підлеглим, спочатку дайте відповідь на питання:
- Що потрібно зробити? (Коротко).
- Коли? (Ясно).
- Хто буде це робити? (Це може бути важко).
- Для чого? Чим і з ким? (це цікаво).
Коментарі до матеріалу