Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Як головному бухгалтерові створити свою зоряну команду: основні принципи

30.07.2019 330 0 5

Акценти статті:

  • яка роль бухгалтера на підприємстві;
  • як створити зоряну команду;
  • якими принципами управління керуватися.

Якщо мрієте створити свою зоряну команду, починати треба, звісно, із себе та з основних принципів управління командою. Про це ми й поговоримо в першій статті серії «Як головному бухгалтерові створити свою зоряну команду».

Статтю хотілося б розпочати із запитання:

Чи повинен бухгалтер бути лідером?

У своєму професійному житті я часто стикалася з тим, що бухгалтери не дуже хочуть бути на видноті, проявляти своє лідерство, а більше схильні бути такою собі «людиною за лаштунками», яка зобов'язана все знати, водночас перебуваючи в тіні. Можливо, це тому, що «гроші люблять тишу»?

Насправді бухгалтер – це перший помічник керівника та член команди топ-менеджерів, які допомагають керівникові керувати людьми. І тут дуже важлива наявність у людини лідерських якостей.

Що ми бачимо, коли читаємо оголошення працедавців про вакансії на посаду головного бухгалтера та резюме самих бухгалтерів? Часто це такі стандартні пункти:

  • вища освіта (бухоблік, аудит);
  • знання фінансового, податкового, цивільного і трудового законодавства;
  • знання складського обліку;
  • досвід складання управлінської звітності для засновників;
  • досвід роботи в 1С (8.2 Управління торговим підприємством, Дистрибуція); М.Е.Doc, «Клієнт-Банк»;
  • досвід проходження перевірок;
  • знання експорту/імпорту;
  • упевнений користувач ПК (Microsoft Office);
  • наявність таких якостей, як відповідальність, пунктуальність, старанність, уважність, доброзичливість.

Однак точно знаю, що мало хто з роботодавців, та й самих бухгалтерів, чітко розуміє або має чітке уявлення, що ж таке відповідальність, пунктуальність, старанність, уважність, доброзичливість. А вже про те, щоб побачити в оголошенні чи резюме вимогу «мати (маю) всі якості лідера», можна й не говорити.

Насправді головний бухгалтер – це член команди топ-менеджерів, і лідерські якості в нього мають бути на першому місці. Я не помилюся, якщо скажу, що кожен директор мріє та бажає бачити на посаді головного бухгалтера у своїй компанії не просто хорошого фахівця, а сучасного менеджера, який володіє навичками управління людьми. Лідерські якості потрібні головному бухгалтерові для того, щоб:

  • без проблем керувати людьми, вимагати від них завжди з повною віддачею виконувати свої обов'язки, залишатися після роботи, якщо не вистачає часу, і водночас не бідкатися;
  • організувати роботу бухгалтерії, зібрати команду компетентних фахівців і делегувати їм необхідні функції, для того щоб зайнятися аналізом податків і витрат, оптимізацією бізнес-процесів та іншими важливими справами;
  • добре комунікувати з контролюючими органами та співробітниками інших відділів, щоб не виникало конфліктів.

А чи готові бухгалтери бути лідерами для своєї команди та брати відповідальність за своє щасливе життя в цій професії та життя своїх підлеглих?

Бути успішним насправді досить легко. Треба лише захотіти. Знайди хорошу ідею, наполегливо працюй, проявляй ініціативу – це не такі вже й важкі завдання.

Але якщо справа стосується групи, тобто команди, яка з'явиться в міру зростання обсягу виконуваних завдань, – це вже інша історія. Це ще той виклик для кожного лідера! Тут знадобляться додаткові принципи, яких потрібно дотримуватися, щоб самому бути успішним.

Передавати роботу іншим, створювати свою команду необхідно. І цього не треба боятися. Ви маєте подивитися на це з погляду того, що ваші помічники не розвантажують вас, вони дають вам силу, вони підсилюють вас як лідера. Але відбудеться це за певних умов: ви маєте навчитися бути наставником для ваших підлеглих, бачити в кожному з них особистість. Від цього залежатиме сила всього колективу.

Дотримуйтеся таких принципів, створюючи свою команду.

Топ-10 принципів управління успішного головного бухгалтера щодо створення команди професіоналів

  1. Будьте прикладом для своєї команди. Ви маєте постійно навчатися й підвищувати свою кваліфікацію. Якщо ви – професіонал у різних галузях, то зможете більше впливати на людей і вас слухатимуть. Ви можете сказати, що все знати неможливо. Так, це правда. Тоді визначте, у якій сфері вашої відповідальності у вас є проблеми і ви відчуваєте від цього дискомфорт. Саме там у вас, можливо, не вистачає знань. Ще Конфуцій говорив: «Якщо немає часу на навчання, то потрібно бути вибірним у тому, що вивчати».
  2. Більше уваги приділяйте тим, хто робить успіхи в роботі, і менше тим, хто створює проблеми. Іноді відбувається все навпаки. Приділяючи більше уваги тим, хто створює проблеми, у результаті отримуєте більше проблем. Давайте силу тим, хто дає силу вам. Зробіть це, і ви побачите, що це працює.
  3. Улаштовуйте вранці невеличкі координації зі своїми людьми, можна за чашкою чаю або кави. Розповідайте про хороші новини, про те, як знайшли розв’язок якоїсь проблеми, що часто повторюється, діліться планами на майбутнє. Водночас не говоріть при всіх про поточні проблеми. На цих зустрічах приділяйте більше уваги хорошому, і ваш колектив душі у вас не чутиме. Пам'ятайте таке правило: лайте наодинці, хваліть перед усіма.
  4. Проблеми розв’язуйте з тими, з ким ви дійсно можете знайти розв’язок.
  5. Вимагайте від підлеглих приходити до вас не з проблемою, а з розв’язком. Поставте собі на стіл або повісьте на двері табличку з написом: «Приніс проблему – захопи розв’язок».
  6. Наводьте лад. Коли всі разом наводять лад у кабінетах, це створює гарний настрій у колективі. Пам'ятаєте суботники? Заведіть собі правило щомісяця проводити такі суботники в бухгалтерії. Усе, що не прибирає прибиральниця, – шафи, полиці, комп'ютери, упорядковуйте на суботниках.
  7. Інформуйте інші відділи компанії про хороші новини, що відбуваються у вас в бухгалтерії. Зв'язки з громадськістю допомагатимуть вам заповнити той вакуум, у якому перебуває уявлення про вас співробітників інших підрозділів. Це впливатиме на спілкування з іншими відділами, на їх ставлення до ваших вимог. Випишіть усі хороші події, події в бухгалтерії за останні три місяці, наприклад здали успішно звітність, зібрали всю первинку за дебіторами, відсвяткували колективом Масницю з млинцями, і сповістіть про це всіх – розішліть електронною поштою всім співробітникам компанії.
  8. Ставте завдання своїм підлеглим лише письмово. Пишіть їх так, щоб вони були зрозумілими для них, і обов'язково вимагайте від них виконання цих завдань, щоб ваша увага не затримувалася на цьому, коли ставитимете нові завдання.
  9. Заохочуйте тих, хто проявляє ініціативу, самостійно бере нові ділянки роботи, знаходить розв’язок проблем. Це допомагатиме вам у розвитку вашого підрозділу. Як заохочення ви можете допомагати їм у розвитку – направляти на професійні семінари, форуми, конференції, конгреси. Це діє найкраще, адже там вони познайомляться з колегами, обміняються досвідом та отримають знання.
  10. Організувуйте систему внутрішнього навчання своїх співробітників. Це можуть бути невеличкі семінари від тих, хто вже добре освоїв якусь ділянку роботи й може поділитися знаннями з іншими. Можна створити професійні бібліотеки за всіма ділянками роботи бухгалтерії для самостійного навчання.

Прийняття й виконання цих принципів допоможе вам у створенні вашої команди.

Пам’ятайте! Ваша команда не лише розвантажить вас від рутини, позбавить від багатьох стресових ситуацій, але й додасть вам сил і укріпить як лідера.

Дозвольте команді бути. Хай не все одразу буде легко з усіма її членами, але поступово сила збільшуватиметься.

Пригадайте своє перше бажання, свою мету, коли ви прийшли в цю професію, у цю компанію: стати професіоналом у своїй справі, допомогти керівництву приймати правильні управлінські рішення, збираючи та створюючи потрібну інформацію і звітність. Зарядіть усю бухгалтерію досягненням цієї мети! Віддайте їм їхню роботу! І тоді ваша команда стане найважливішим підрозділом у компанії. Лише так можна зробити життя своє та свого оточення гідним тієї пошани, яку ви по-справжньому заслуговуєте.

З наступного матеріалу циклу ви дізнаєтеся про те, із чого почати створення своєї зоряної команди.

Коментарі до матеріалу