Чому легкість роботи бухгалтера не змінюється, або Чому класичний бухоблік є непридатним для управління компанією
Уже третій рік поспіль Ліга:Закон проводить опитування серед бухгалтерів «Індекс легкості роботи бухгалтерів», де визначає ефективність держави в галузі податків.
Цього року, згідно з результатами опитування, не стало великою новиною те, що головна проблема бухгалтера — постійні зміни податкового законодавства (60,3 %).
Актуальними залишаються також проблеми:
- неоднозначності законодавчих норм і недостатності узагальнюючих податкових консультацій (50,2 %);
- 37 % не впевнені, що можуть захистити себе в разі суперечностей з податковими органами;
- 28,4 % мали конфліктні ситуації із представниками контролюючих органів за минулий рік.
Як і в минулі роки, більше половини (52 %) бухгалтерів негативно оцінюють зміни до податкового законодавства протягом останнього року. Для 58,7 % найбільш очікуваною податковою реформою є заборона на внесення будь-яких змін до податкового законодавства до початку нового бюджетного року.
Крім того, бухгалтери висловили свою думку стосовно податкових пільг через коронавірус:
- 62 % вважають податкові пільги неефективними для бізнесу;
- 54,4 % переконані, що бізнес потребує, передусім, податкових канікул;
- 47,1% проголосували за цільові програми державної підтримки;
- 45,2 % — за програми, спрямовані на зниження безробіття.
Про свою роботу вони висловилися так:
- обсяг роботи залишився на тому самому рівні (46,5 %) або виріс (36,7 %);
- відповідальність за помилки, неправильне оформлення працівників і перерахунок зарплат лягає на бухгалтера для 56 % респондентів;
- персональні доходи бухгалтерів скоротилися або зовсім припинилися за останні 3 місяці в 46 % опитаних;
Загальний Індекс легкості роботи бухгалтерів цього року не змінився і склав 2,5 пунктів (як визначався цей індекс, добре це чи погано — у звіті не сказано).
Що з усім цим робити або як змінити життя бухгалтера на краще? Цього у звіті я також не знайшла і записала деякі свої думки як власника бізнесу.
ЧОМУ СЬОГОДНІШНІЙ БУХОБЛІК НЕПРИДАТНИЙ ДЛЯ УПРАВЛІННЯ КОМПАНІЄЮ В РЕЖИМІ РЕАЛЬНОГО ЧАСУ
Головна моя претензія до бухобліку — повільне формування інформації, необхідної для прийняття рішень. Через що втрачається час, зростає навантаження на бухгалтера та, як наслідок, несвоєчасно подається звітність? Через:
- несвоєчасне отримання первинних документів від контрагентів;
- обробку первинних документів і помилки під час введення;
- необхідність ведення паралельно декількох видів обліку — бухгалтерського, управлінського та податкового.
ЩО МОЖЕ РОЗВ'ЯЗАТИ ЦЮ ПРОБЛЕМУ?
- Упровадження електронного документообігу (ЕДО). І тут має бути моє, як власника, вольове рішення якнайшвидше це зробити. А державі слід бути основним драйвером такого рішення. Переваги ЕДО повною мірою проявляють себе, якщо всі контрагенти працюють у системі. А поки що навколо нас частково цифровий світ, в якому одночасно існують як електронні, так і паперові документи. Не мені вам розповідати, чому сьогодні не всі компанії прагнуть до ЕДО. У юридично значущого електронного документа є істотний «недолік» — його легко адмініструвати з боку держави.
- Автоматизація рутинних процесів. Майже половину бухгалтерської роботи займають рутинні дії, що повторюються. Автоматизація може істотно прискорити роботу бухгалтера й підвищити її точність. Просто треба розуміти, для яких бухгалтерських завдань можна використати її, де доречною є тотальна автоматизація, а де не обійтися без професійного судження бухгалтера.
- Про роботизацію та штучний інтелект у бухгалтерській роботі на разі промовчу. Це буде, і вже з'являється. Нам би 2-й пункт освоїти на всі 100 % та надихнути бухгалтера на це.
- Якщо об'єднати ЕДО та автоматизацію в одному сервісі, то можна розігнати бухоблік до місяця. У такому разі відпаде потреба в багатьох процедурах управлінського обліку — дві, а то і три системи, які зараз існують майже автономно, істотно зблизяться.
І трохи про МАЙБУТНЄ.
Я б хотіла бачити у своєму бізнесі таку картинку (до речі, підслухала від однієї розумної людини – мою фантазію власника в цих питаннях усе ще перебиває досвід роботи в бухгалтерії):
Я запланувала надходження від дебіторів на наступний тиждень. Проте дехто з них сказав, що не зможе погасити борг у строк. У бюджеті руху грошових коштів прогнозується касовий розрив... Знайома кожному підприємцеві ситуація.
Але далі починається чаклунство!
Єдина система, в якій обробляються бухгалтерські дані та формується управлінський облік, дає сигнал банкам про майбутній касовий розрив. Банки здійснюють автоматичну оцінку бухгалтерської інформації компанії і формують кредитну пропозицію точно під потреби позичальника. Система аналізує пропозиції банків і обирає найбільш вигідну. Та сама історія з розміщенням тимчасово вільних залишків коштів на розрахункових рахунках. Розумна бухгалтерія обмінюється даними з банком, отримуючи варіанти депозитів і овернайтів, — гроші мають увесь час працювати.
«ЧИМ ЖЕ ЗАЙМАТИМЕТЬСЯ БУХГАЛТЕР МАЙБУТНЬОГО, якщо все буде автоматизовано і саме з'являтиметься в системі обліку?» - запитаєте ви.
Як мінімум, фінансами компанії. З центру формування фінансової інформації компанії бухгалтерія має перетворитися на центр управління фінансами. Це моя ідеальна картинка власника.
Нехай це поки що залишиться моєю мрією.
P.S.: І ЩЕ ТРОХИ ПРО ТЕ, ЯК БУХГАЛТЕРОВІ НЕ БУТИ НАСЛІДКОМ УСІХ ПРОЦЕСІВ, ЩО СТОСУЮТЬСЯ ЧАСТИХ ЗМІН ДО ЗАКОНОДАВСТВА.
З 2007 року наша громадська організація «Всеукраїнський бухгалтерський клуб» проводить щорічні Конгреси та галузеві форуми. Тут збирається (не побоюся цього слова) КРАЩИЙ АКТИВ ПРЕДСТАВНИКІВ ПРОФЕСІЇ. І тут, можна сказати, вирішується доля кожного бухгалтера країни. На неврегульовані питання знаходяться рішення, які потім потрапляють до законодавчих органів, і вносяться зміни до Законів. Якщо не мовчати, то нас усіх можуть почути!!! Треба об'єднуватися! Ось, якось так!
Коментарі до матеріалу