Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Правила поведінки у конфліктній ситуації

27.02.2017

Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.
Станіслав Єжи Лец

Конфлікти є невід'ємною частиною людських відносин як на роботі, так і в побуті. Вони виникають через відмінності характерів, звичок, суперечності між нашими потребами і можливістю їх задовольнити.
Ми вступаємо в конфлікти внаслідок того, що ми різні. У нас різне ставлення до світу, до себе, різні цілі та шляхи їх досягнення. Будь-яка людина розглядає світ зі своєї точки зору, виходячи зі своїх інтересів, знань і повноважень.

Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, погрозами, спорами, ворожістю, війною тощо. У результаті існує думка, що конфлікт – явище завжди небажане, що конфліктів
потрібно по можливості уникати і негайно вирішувати, як тільки вони виникають. Проте така поведінка тільки підсилює причини конфлікту, переносить його на більш пізній час. А якщо причина протистояння
не усунена, наступне «зіткнення» буде тільки сильнішим. Інша крайність – вирішення всіх питань через конфлікти. Часто людина, яка звикла так діяти, і справді залишається у виграші. Але з часом вона втрачає відвойовані позиції, рвуться важливі для неї стосунки, зникає сприятлива обстановка в колективі, оскільки більшість людей втомлюються від постійного протистояння.
У китайців ієрогліф, що відповідає слову «конфлікт», складається з двох частин, які позначають «ризик» і «нову можливість». Вирішення конфліктного питання полягає не в тому, щоб запобігти або уникнути з'ясування стосунків, а в тому, щоб сторони знайшли взаємоприйнятне рішення. 

Як же правильно поводитися в конфліктній ситуації?

1. Дайте опонентові випустити пару. Якщо він роздратований та агресивний, потрібно допомогти йому понизити внутрішню напругу. Поки цього не станеться, домовитися з ним буде важко або неможливо.
Коли людина поводиться агресивно, вона переповнена негативними емоціями.

2. Попросіть спокійно обґрунтувати претензії і вислухайте їх. Скажіть, що братимете до уваги тільки факти й об'єктивні докази. 

3. Попросіть сформулювати бажаний кінцевий результат. Проблема зазвичай полягає в тому, що на шляху до кінцевого результату є ланцюг перешкод. Не дозволяйте емоціям управляти вами! Визначіть
разом проблему і зосередьтеся на ній.

4. Запропонуйте опонентові висловити свої міркування щодо рішення виниклої проблеми і запропонуйте свої варіанти рішення. Не шукайте винних і не пояснюйте ситуацію, шукайте вихід з неї. Не зупиняйтеся на першому прийнятному варіанті, а створюйте декілька і виберіть кращий.
При пошуку шляхів рішення пам'ятайте, що слід шукати взаємоприйнятні варіанти. Ви і друга людина повинні бути задоволені взаємно. І ви обидва повинні стати переможцями, а не переможцем і переможеним. Якщо не можете самостійно домовитися, тоді шукайте об'єктивну основу для угоди (нормативи, закон, факти, наявні положення, інструкції тощо).

5. У будь-якому випадку дозвольте партнерові зберегти лице. Не відповідайте агресією на агресію. Не зачіпайте його гідність. Він вам  цього не пробачить, навіть якщо і поступиться натиску. Не зачіпайте його особу, давайте оцінку тільки його діям і вчинкам. Можна сказати:
«Ви вже двічі не виконали свою обіцянку», але не можна говорити:
«Ви — необов'язкова людина».

6. Відбивайте, як луна, сенс його висловів і претензій. Здається, що все зрозуміло, та все ж: «Чи правильно я вас зрозумів?», «Ви це хотіли сказати?», «Дозвольте я перекажу вашу думку, щоб перекона-
тися, чи правильно я вас зрозумів». Ця тактика усуває непорозуміння і, крім того, демонструє вашу увагу до людини. А це теж зменшує її агресію.

7. Дотримуйтеся позиції рівності. Більшість людей, коли на них кричать або їх звинувачують, теж кричать у відповідь або прагнуть поступитися, промовчати, щоб погасити гнів іншого. Обидві ці позиції неефективні. Озвучуйте свою точку зору, але не переконуйте в ній іншого. Поважайте свою і чужу думку.

8. Не бійтеся вибачитися, якщо відчуваєте свою провину. По-перше, це обеззброює опонента, по-друге, викликає в нього повагу. 
Адже вибачитися здатні тільки впевнені та зрілі особистості. Пам'ятайте, що в конфлікті не завжди є правий і винуватий. Найчастіше це просто дві сторони, два різні погляди на одну ситуацію.

Використовуйте конфлікт як можливість знайти оптимальне рішення. І тоді, незалежно від результату, ви збережете важливі для вас стосунки та сприятливу атмосферу в колективі.

За матеріалами Баланс № 62 (1521), 2015 р Рубрика РОЗВИТОК ДІЛОВИХ НАВИКІВ

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Нове
05.12.2024
Переможці XII Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України»
Щорічний конкурс «Кращий бухгалтер України», проведений у межах заходів зі зміцнення фахових стандартів у бухгалтерській сфері, завершився 29 листопада 2024 року. Подія, організована Громадською організацією «Всеукраїнський бухгалтерський клуб» за підтримки генеральних партне...
22.01.2024
Як зменшити обсяг роботи, що звалився на мене та знизити робоче навантаження на всіх працівників фінансової служби? - авторське бачення Валентини Андрієнко
Переможці XI Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України» Текст ЕСЕ викладено в оригіналі: Військова частина – бюджетна установа, але зі специфічною моделлю ведення бухгалтерського обліку військового майна, оскільки діють не тільки вимоги організації ведення обліку, затвер...
19.01.2024
Як зменшити обсяг роботи, що звалився на мене та знизити робоче навантаження на всіх працівників фінансової служби? - авторське бачення Айни Борових
Переможці XI Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України» Текст ЕСЕ викладено в оригіналі: Я з нетерпінням чекала, яка ж буде тема роботи цього року. Гадала, що вона буде якось пов’язана із кризовою ситуацією в економіці або з «головним болем» усіх бухгалтерів ...