Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Розвиваємо ділові навички: контекстне планування

27.01.2017

 

Всі ми прагнемо планувати свій робочий час. Але найчастіше багато завдань важко прив'язати до конкретного часу. Як же не забути про таку задачу? Скористатися бабусиним методом - зав'язати «вузлик на пам'ять» на носовій хустинці? Давайте вивчимо більш сучасний метод!

План на день – у чому складність?

Часто люди не визнають за можливе складати план на день або тиждень, тому що ситуація швидко міняється. А план заганяє в жорсткі рамки, не дає гнучко реагувати на обставини, що змінюються, підлаштовуватися під них. У результаті план так і залишається на папері, а заплановані справи все одно доводиться виконувати протягом місяця. У чому ж основна трудність складання планів на день або тиждень? У тому, що багато завдань важко прив'язати до конкретного часу. Тому ми їх формулюємо у прив'язці до якоїсь події або місця.
Наприклад: «Коли побачу юриста – запитати, чи узгоджував він договір», «Буду в центрі – зайти до магазину «Пряжа» тощо.
Де записати ці завдання, на який час? Найчастіше їх записують на найближчий день (тиждень), а якщо не вдалося виконати – переносять на наступний. Або взагалі не записують, сподіваючись на пам'ять. А пам'ять підводить. Дехто до цих пір користується методом бабусі – зав'язує «вузлик на пам'ять» на носовій хустці. У результаті незавершені цикли накопичуються, дрібні завдання перетворюються на термінові справи.

Ловимо «кайроси»

Яким же повинен бути план на день або тиждень, щоб він став навігатором і дозволяв нам швидко зорієнтуватися в умовах, що змінилися?
Одним з інструментів, який допоможе в цьому, є так зване контекстне планування.
Пояснимо його суть за допомогою двох термінів. Стародавні греки використовували два абсолютно різних поняття для позначення часу: хронос і кайрос.
Хронос стосується хронологічної послідовності та має кількісний характер. Це звичний нам вимір часу, для впорядкування і планування якого підходять звичайні щоденники та органайзери.
Кайрос – це невловима мить успіху, яка завжди настає несподівано. Тому ним дуже важко скористатися. Кайрос має якісний характер. Тобто це зручний момент, час, відповідний для конкретного завдання. Саме з кайросом варто співвідносити частину гнучких завдань, прив'язаних до певного місця, людини. Або, одним словом, до контексту.
Контекст у цьому випадку – це супутні обставини, які дозволяють виконати справу «заразом», не витрачаючи на нього час додатково. Наприклад, вам потрібно в середу з ранку бути в організації, яка розташована в центрі міста. А в двох кроках від неї знаходиться магазин «Пряжа», куди ви давно збиралися зайти. Так от необхідність поїхати до цієї організації – це і є контекст, який дозволяє вам заразом зайти до магазину і купити в'язальну шерсть, не витрачаючи додатковий час на ще одну поїздку. Важливо виявити саме ті кайроси, які актуальні для вас, і навчитися їх ефективно використовувати.

Які бувають контексти

Усі контексти умовно можна розділити на чотири групи.

1. Місце. Рішення задачі пов'язане з певним місцем. Наприклад: «Коли буду в банку», «Не забути купити в магазині», «Коли приїду до офісу, додому».

2. Людина, група людей. Рішення задачі пов'язане з людиною або групою людей. Наприклад: «Якщо побачу викладача», «Коли буду в юриста», «Якщо зайде подруга».

3. Зовнішні обставини. Рішення задачі пов'язане з обставинами, які від вас не залежать. Наприклад: «Коли приймуть закон», «Якщо до кінця тижня курс не зміниться», «Якщо буде гарна погода», «Коли у шефа буде гарний настрій».

4. Внутрішні обставини. Рішення задачі, проблеми залежить від вашого стану. Наприклад: «Якщо буде натхнення», «Якщо буде настрій», «Коли відчую в собі сили», «Коли вилікую нежить».

Складаємо контекстний план

Алгоритм дій досить простий.

  • Крок 1. Виділіть декілька контекстів, найбільш актуальних для вашого повсякденного життя (як прави ло, достатньо 5–7). Наприклад: робота, контрагенти, банк, дорога додому, дім, магазин.
  • Крок 2. Складіть список справ під кожний контекст. Для цього можна використати щоденник, виділивши одну або декілька сторінок на кожний контекст. Записуйте туди ж  завдання, що виникають протягом дня, прив'язані до цього контексту.

Цікавіший спосіб управління «кайросовими» завданнями у щоденнику – записувати завдання на стікери і прикріплювати стікери на ті дні, коли ви припускаєте настання кайроса. Якщо кайрос цього дня не трапився, завдання можна буде легко перекинути на інший день. Таким чином, з вашого щоденника зникне шлейф невиконаних завдань, що переходять із дня на день. Також стікери зручно брати із собою в разі потреби. Наприклад, стікер «Купити в магазині» можна покласти до гаманця, стікер «У банку» – прикріпити до банківських документів, стікер «Удома» – на холодильник.

  • Крок 3. Знаходячись у цьому контексті або при його наближенні – проглянете список завдань, складений під цей контекст. Коли виходите з кабінету, прогляньте сторінку «Якщо зустріну...». Коли виходите з офісу – сторінку «Дорогою додому» або «Місця». Під час дзвінка контрагента, обговорюючи поточні справи, загляньте до розділу «Контрагенти».

З часом контекстне планування стане хорошою звичкою, яка допоможе ефективно управляти своїм часом, не роблячи «зайвих» кроків. І не треба тримати в голові не прив'язані до часу завдання або гадати, що означає вузлик на вашій носовій хустці.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Нове
05.12.2024
Переможці XII Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України»
Щорічний конкурс «Кращий бухгалтер України», проведений у межах заходів зі зміцнення фахових стандартів у бухгалтерській сфері, завершився 29 листопада 2024 року. Подія, організована Громадською організацією «Всеукраїнський бухгалтерський клуб» за підтримки генеральних партне...
22.01.2024
Як зменшити обсяг роботи, що звалився на мене та знизити робоче навантаження на всіх працівників фінансової служби? - авторське бачення Валентини Андрієнко
Переможці XI Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України» Текст ЕСЕ викладено в оригіналі: Військова частина – бюджетна установа, але зі специфічною моделлю ведення бухгалтерського обліку військового майна, оскільки діють не тільки вимоги організації ведення обліку, затвер...
19.01.2024
Як зменшити обсяг роботи, що звалився на мене та знизити робоче навантаження на всіх працівників фінансової служби? - авторське бачення Айни Борових
Переможці XI Всеукраїнського конкурсу «Кращий бухгалтер України» Текст ЕСЕ викладено в оригіналі: Я з нетерпінням чекала, яка ж буде тема роботи цього року. Гадала, що вона буде якось пов’язана із кризовою ситуацією в економіці або з «головним болем» усіх бухгалтерів ...